4705 Drill äventyrsspel

Ett textbaserat spel. Antingen i WPF eller i konsoll.

Klassen Room

Klassen Room innhåller:

  • en beskrivning
  • en möjlighet till utgång åt norr. Egentligen en referens till ett annat rum.
  • På samma vis utgångar åt söder, öster och väster.

Extra

Gör en eller flera av nedanstående. Börja med den första. Övriga kan delvis väljas i valfri ordning. Kanske kan du hitta på egna utvidgningar.

  • Den som spelar startar i ett rum. Spelaren kan se rummets beskrivning. Spelaren kan se i vilka riktningar (norr, söder, öster, och väster) som det finns dörrar till andra rum. Spelaren kan gå in i ett angränsande rum.

  • Lägg till en klass Player. Spelaren kan bära på föremål. Spelaren vet i vilket rum den är.

  • Det kan finnas föremål i rummen. Föremålen representeras enklast med en text som beskriver föremålet. Men snart är det nog lämpligt att använda en klass Föremål. Eller kanske flera olika klasser för olika föremål.

  • Ge föremålen egenskaper.

  • Låsta dörrar som kräver nyckel eller annat redskap för att öppna. Till exempel dyrk eller yxa.

  • Föremålen kan få vikt. Spelaren kan som mest bära viss vikt.

  • Spelaren ska hitta en skatt samt hitta ut igen.

  • Det finns faror som kan skada spelaren. Spelaren har hälsopoäng.

  • Spelaren ska hitta ledtrådar för att lösa ett mysterium.