0060 genomgång kap 2

Lärandemål

  • Börja bekanta sig med felkoder.
  • Kunna läsa dokumentation för klassen Actor.
  • Kunna anropa metoder i koden.
  • Kunna skriva metodhuvuden.
  • Kunna skriva if-sats.
  • Känna till vad pseudokod är.

Genomgång

book scenario:chapter 2 > little-crab

Skapa en krabba

new Crab()

Anropa metoden act

act()

Skriv kod i metoden act

Metodanrop med parameter. En parameter är information som skickas med i ett metodanrop.

move(5)

move(-5)

turn(10)

Fel

Errors

Det räcker att ett tecken är fel.

Arv

Crab ärver metoderna move och turn från Actor.

Dokumentationen för Actor:

Dubbelklicka på klassen Actor för att visa dokumentationen.

boolean isAtEdge()

void move(int distance)

void turn(int amount)

De tre raderna ovan kallas metodhuvud (eng. metod signature).

Returdatatyp

  • void - som en befallning

  • icke void - som en fråga. Svaret har specificerad datatyp.

if-sats

if (villkor)
{
    instruktion;
    ...
}

Exempel från klassen Crab:

if (isAtEdge())
{
    turn(10);
}
move(5);

Exemplet ovan som pseudokod:

  • Om krabban är vid kanten av världen, så sväng 10 grader.
  • Krabban flyttar därefter alltid 5 pixlar framåt.